MOOCs Übersicht

1. Childhood in the Digital Age (Favorit)

 

Website: Future Learn

Zeitrahmen & Zeitaufwand: ab 20 März.2017 / Dauer 4 Wochen / 3 h pro Woche

Kosten: kostenlos / Zertifikat verfügbar (ca. 40€)

Link: https://www.futurelearn.com/courses/childhood-in-the-digital-age

 

Kursbeschreibung (original):

Are you a technology optimist or a technology pessimist?

The amount of technology available to children today is greater than in any previous generation, and it is more specifically designed to capture their imaginations. There is heated debate as to how the digital influx is shaping children’s development and experience.

Are social media changing the way that children form relationships? How is technology changing the way that children think, and how will it shape the classroom of the future? This exciting new course pulls together the latest evidence from experts in the field to explore these and other questions.

Join us as we delve into the lives of children and discuss the potential benefits and limitations of technology in their lives (Siehe: https://www.futurelearn.com/courses/childhood-in-the-digital-age)

Kursaufbau:

  • Discuss the ways in which technology is shaping the lives of young children and the advantages/disadvantages that social media can offer.
  • Explore the ways in which we can mediate the potential risks associated with children’s engagement with digital technologies.
  • Discuss and challenge ideas and opinions around the influence of technology for education and learning.
  • Identify and exchange ideas with others about the role of technology in developing children’s social, thinking and emotional skills (Siehe: https://www.futurelearn.com/courses/childhood-in-the-digital-age)

 

2. Gesellschaftliche Aspekte der Informationstechnologie

 

Website: imoox

Zeitrahmen und Zeitaufwand: ab 13.März.2017 / 10 Wochen / 3 Stunden pro Woche

Kosten: kostenlos / Teilnahmebestätigung

Link: http://imoox.at/wbtmaster/startseite/gadi2017.html

 

Kursbeschreibung (original):

Dieser Kurs beschäftigt sich mit den gesellschaftlichen Auswirkungen der Informationstechnologie. Insbesondere geht es um die kontroverse Diskussion zwischen dem Für und Wider von Technologien. So stellt sich die Frage inwieweit Gesundheitsdaten von Patienten zentral gesammelt werden sollen (eHealth), da dies auch negative Auswirkungen haben kann oder warum GreenIT wichtig ist für die langfristige Ressourcenschonung. Dass das Urheberrecht mit der digitalen Welt nicht mehr mithalten kann ist ebenso Thema wie Big Data und seine Auswirkungen in der Medizin und Wirtschaft. Ist Open Science nur das Wunschdenken von Enthusiasten und braucht es in der Hochschule der Zukunft noch Hörsäle? Sind digitale Kompetenzen genauso wichtig, wie der Unterricht in Deutsch oder Mathematik bzw. ist unser Bildungssystem wirklich am Ende?

All diese Fragen und noch viel mehr werden Teil des Kurses sein, mit dem Ziel aufzuzeigen, dass sämtliche digitalen Innovationen auch einen Beigeschmack haben können, wenn die Gesellschaft zu wenig aufgeklärt ist bzw. nicht weiß wie sie sich verhalten/entscheiden soll (Siehe http://imoox.at/wbtmaster/startseite/gadi2017.html)

Kursaufbau:

Je Woche werden zumindest zwei Videos zu verschiedenen Themen von anerkannten Expertinnen und Experten veröffentlicht. In einer Interviewform versuchen diese eine möglichst provokative These in den Raum zu stellen und diese zu begründen. Das Diskussionsforum bietet dabei die Möglichkeit diese Thesen zu reflektieren, zu diskutieren oder zu vertiefen. Je Video gibt es auch Begleitmaterial in Form von Weblinks, welche helfen die Inhalte zu vertiefen. Ein kurzer Selbstüberprüfungstest am Ende jeder Woche ermöglicht das Erlernte zu festigen.

 

 

3. The Story of Fake News

 

Website: edx

Zeitrahmen & Zeitaufwand: 14.März.2017 / 2 Wochen / 1 h pro Woche

Kosten: kostenlos / Zertifikat: $29

Link: https://www.edx.org/course/story-fake-news-davidsonx-davnowxfakenews#!

 

Kursbeschreibung (original):

Fake news is a real problem. From allegations of election fraud to Pizzagate, fake news saturates our newsfeeds– and our national discourse. Some say it has compromised the authority of journalism, others say writing fake news stories has brought them a fistful of money. What do we make of this phenomenon? Why is fake news so prevalent these days? And how should we respond?

In this 2-week course, we’ll pose these questions (and more) to scholars, working journalists, and media pundits in order to get a hold on this complicated issue. Join a vibrant community of critical thinkers who are interested in exploring these questions together. Share your experience and see how it compares to others around the world. (Siehe: https://www.edx.org/course/story-fake-news-davidsonx-davnowxfakenews#!)

Kursaufbau:

  • What qualifies as ‘fake news’
  • Who writes fake news and why do they do it
  • How to tell news from fake news
  • What’s at stake for the future of journalism
  • What the media industry looks like today

(Siehe: https://www.edx.org/course/story-fake-news-davidsonx-davnowxfakenews#!)

 

 

4. Seeing through photographs

 

Website: coursera

Zeitrahmen und Zeitaufwand: ab 20.März.2017 / 6 Wochen / 1-2 Stunden pro Woche

Kosten: kostenlos

Link: https://www.coursera.org/learn/photography

 

Kursbeschreibung (original):

Although taking, sharing, and viewing photographs has become second nature for many of us, our regular engagement with images does not necessarily make us visually literate. This course aims to address the gap between seeing and truly understanding photographs by introducing a diversity of ideas, approaches, and technologies that inform their making. In this course you will look closely at photographs from the collection of The Museum of Modern Art and hear a variety of perspectives on what a photograph is and the ways that photography has been used throughout its nearly 180 year history: as a means of artistic expression, as a tool for science and exploration; as an instrument of documentation; to tell stories and record histories; and as a mode of communication and critique in our ever increasingly visual culture. (Siehe: https://www.coursera.org/learn/photography)

Kursaufbau:

  • Coursework: Each course is like an interactive textbook, featuring pre-recorded videos, quizzes and projects.
  • Help from Your Peers: Connect with thousands of other learners and debate ideas, discuss course material, and get help mastering concepts. (Siehe: https://www.coursera.org/learn/photography)

 

 

 

 

 

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s